همه والدین میخواهند به فرزندان خود کمک و برای دستیابی به برتری در مدرسه آنها را تشویق و حمایت کنند، اما غالباً نمیدانند چه کاری انجام دهند یا چگونه آن را انجام دهند.
در این مطلب از رشد مدیریت مدرسه، به قلم دکتر رابرت رمزی، آموزشکار شناخته شده جهانی، مجموعهای قدرتمند از ایدههای آزمایش شده برای کاربران، یعنی پدران و مادران، ارائه خواهد شد. هر ایده به فراخور موقعیت و ویژگیهای کودکان خانواده ها و مدرسهها میتواند مورد پسند قرار گیرد و به والدین کمک کند پیشرفت تحصیلی فرزند خود را سرعت بخشند. نکتههایی را مطرح خواهیم کرد که در ابتدا امیدواریم مدیران مدرسهای آنها را بخوانند و آنگاه به نحو مقتضی و از طریق آموزشهای خانواده در دسترس و مورد استفاده پدران و مادران قرار دهند. لازم به یادآوری است همۀ مواردی که در متن اصلی آمده اند، در ترجمه ارائه نشدهاند و برخی از آنها به خاطر تفاوتهای فرهنگی، حذف یا بومی شدهاند.
1- موفقیت در مدرسه قابل یادگیری است. شما باید با این باور شروع کنید که همۀ دانشآموزان میتوانند بهتر درس بخوانند، قدرت طبیعی خود را بیشتر حفظ کنند، نهاد مدرسه را به نفع خود به کار بگیرند و خود را در موقعیت موفق شدن قرار دهند. اگر شما و فرزندتان به این باور نرسید، موفقیت اتفاق نخواهد افتاد، و اگر باور داشته باشید، در مسیر موفقیت در مدرسه قرار گرفته اید. خواندن این نکات میتواند در این مسیر به شما کمک کند.
2- کمک به موفقیت فرزندتان در مدرسه، غالباً به انجام کم و بیش این موارد مربوط است:
بیشتر گوش دهید، کمتر حرف بزنید.
بیشتر پرسش کنید، کمتر نق بزنید.
بیشتر تمجید کنید، کمتر نیش بزنید.
بیشتر پیشنهاد بدهید، کمتر نصیحت کنید.
3- موفق شدن در مدرسه یک تصمیم است. شما و فرزندتان باید با هم این تصمیم را بگیرید.
4- به فرزندانتان بیشتر ابراز دوستی کنید و آنها را همانطور که هستند بپذیرید.
5- امروزه بچه ها برای موفقیت در مدرسه به چیزی نیاز دارند که همیشه به آن نیاز داشتهاند: نظم و انضباط، ساختار، چالشها، احترام، به رسمیت شناختن فرصتهای انتخاب، فرصتهای دوم و حتی بیشتر، عفو و عشق. یافتن راههایی برای برآوردن این نیازها همان است که در مباحث فرزندپروری درباره آنها صحبت میشود و شما میتوانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.
6- انتظارات بالایی داشته باشید. انتظارات بالا می توانند هر مانعی را متحول کنند. موفقیت را باید فرض کرد و این می تواند همواره به یک پیشگویی خودکار تبدیل شود.
7- توقع همه چیز را نداشته باشید. مهم نیست فرزندتان چقدر باهوش است، توقعات سفت و سخت و غیرواقعی باعث میشود بچهها احساس کنند باید محبتهای مادرانه و پدرانه را با رعایت استانداردهای غیرممکن به دست آورند. وظیفه شما این است که به فرزندانتان کمک کنید خودشان باشند. راه همین است. آنها بهترینها را یاد خواهند گرفت.
8- در مورد موفقیتهای مدرسه واقعبین باشید. منتظر مشکلات باشید و نیز منتظر راه حلها. مطمئن باشید از هیچ کدام ناامید نخواهید شد.
9- موفقیت در مدرسه موضوعی خانوادگی است. هیچ دانشآموزی نمیتواند به تنهایی این کار را انجام دهد. مطمئن شوید هر کس وظیفه خود را انجام میدهد.
10- موفقیت در مدرسه یک هدف ارزشمند است و کمالگرایی نیست. به فرزندتان یا خودتان خیلی سخت نگیرید و به یکدیگر اجازه ناقص بودن هم بدهید.
11- همیشه بهترین تلاش را به عنوان موفقیت بپذیرید.
12- اگر میخواهید موفقیت فرزندتان در مدرسه برایتان امتیازی به حساب آید، سرزنش شدن در هر شکستی را هم پذیرا باشید.
13- شما نمیتوانید موفقیت در مدرسه را بخرید. برای انجام کارهای مدرسه به فرزندتان پول ندهید این کار از او دانشآموزی بیهنر میسازد.
14- از فرزندتان درخواست یا انتظار لطف نداشته باشید. دانشآموزان با انجام دادن کارها به تنهایی قویتر میشوند، نه با انجام گرفتن کارها برای آنها.
15- حد وسط را ستایش نکنید. تمجید به خاطر حد وسط و کاری که با باری به هر جهت نگاه کردن به آن کار صورت میپذیرد، ارزان کردن دستاوردهای واقعی است. از تلاش و دستاوردهای واقعی تمجید کنید. تمجید از هر چیزی کمتر از این، عهدی دروغین است.
16- در تمام کارهایی که برای افزایش موفقیت فرزندتان در مدرسه انجام میدهید، سعی کنید بیشتر از اینکه منتقد باشید، الگو باشید.
17- گاهی اوقات بهترین راه برای کمک به موفقیت فرزندتان این است که فقط برای گوش دادن در دسترس باشید.
18- در تمام فراز و نشیبهای روزانه، اهداف آموزشی بلندمدت فرزندتان را در ذهن داشته باشید. داشتن ستارهای در آسمان تربیت و یادگیری فرزندتان در دنبال کردن اهداف کمکتان میکند.
19- وقتی چیزها یا کارهای مدرسهای خراب میشوند، به یاد داشته باشید که فرزند شما بد، تنبل یا احمق نیست فقط جوان است.
20- فرزندان شما میتوانند حد آموزش مورد نظر شما برای خودشان را داشته باشند. این ممکن است به تلاش زیاد، انتخابهای سخت، فداکاری و قاطعیت نیاز داشته باشد، ولی به هر حال شدنی است.
21- اسباببازیهای کاربردی و فعالیتمحور بخرید که به توسعه هماهنگی و بهبود مهارتهای حرکتی کمک میکنند. همچنین، تهیه اسباببازیهای خلاقانه را که خوداظهاری را تحریک می کنند، در دستور کار قرار دهید. اسباببازی میتواند ابزار یادگیری باشد. البته لازم نیست اسباببازی را همیشه از جایی خرید؛ چه بسا گشت و گذار در انباری منزل ، اسباب بازیهایی در اختیارتان قرار دهد که اصلا فکرش را هم نمیکردید.
22- همیشه از سؤال استقبال کنید و هرگز کنجکاوی را جریمه نکنید.
23- دانشآموزانی که در مدرسه خوب عمل میکنند، حداقل یک بزرگسال دلسوز و شایسته در زندگی خود دارند که برای آموزش و رفتار اجتماعی ارزش قائل است. این فرد شما هستید. مقابل دیدگان فرزندتان باشید!
24- روشهای تکرارشونده یا عادتهایی ایجاد کنید. معجزه میکنند بچه ها در ساختار رشد میکنند. اگر دقت کرده باشید، کودکان به ویژه در سالهای قبل از دبستان از انجام یک بازی تکراری، دیدن یک پویانمایی برای چندمین بار و شنیدن قصه ای که بارها شنیدهاند خسته نمیشوند.
25- توجه کنید فرزندتان چه زمان پیشرفت میکند؛ یعنی در چه اوقات و چه شرایط در مسیر موفقیت قرار میگیرد.
26- بدون احساس شرم و تقصیر، اجازه اشتباه کردن را به او بدهید چرا که شکست یک رخداد است، نه صرفاً حاصل عملکرد یک شخص.
27-فرزند خود را در معرض طبیعت قرار دهید. طبیعت بزرگترین معلم زندگی است.
28- از فرزندتان انتظارات بیهوده، همواره منطقی، ثابت یا معجزههای دیگر نداشته باشید.
29- راههای مثبت آرام بودن را به فرزندتان نشان دهید.
30- هرگز تخیلات فرزندان خود را کوچک نشمارید و رؤیاهای آنها را خفه نکنید. بچههایی که رؤیاهایی بزرگ دارند، غالبا به موفقیت بیشتری دست پیدا میکنند.
31- ذهن کودک خود را با پرسیدن سؤالات باز پاسخ به چالش بکشید. همه کودکان میتوانند مهارتهای تفکر سطح بالاتر را یاد بگیرند، فقط به تمرین نیاز دارند.
32- تشریفات و تکلفهای آموزش را کم کنید و هر روز را با تشریفات راحت شروع کنید و به پایان برسانید. بچه ها برای تمرکز و کاهش تنش به لنگر یا نگهدارنده نیاز دارند.
33- با پرسیدن سؤالات محرک مانند «راه دیگری برای انجام آن وجود دارد؟» یا «به چه چیز دیگری میتوانید فکر کنید؟» تفکر واگرا را تشویق کنید.
34- یک مدل نزاکت (رفتار خوب) داشته باشید. بچه ها میتوانند آن را یاد بگیرند. معلمان آن را دوست دارند و جامعه نیاز بیشتری به آن دارد. از دید شما مدل نزاکتی چه ویژگیهایی دارد؟
35- به فرزندان خود در خانه مسئولیت بدهید. آنها مسئولیت را دوست دارند و به آن عادت خواهند کرد. بیشک نتایج آن بعداً به کار مدرسه آنها خواهد آمد.
منبع: رشد مدیریت مدرسه، شماره 152، مهر 1403